Новости од е-трговија

Регулативата за амбалажа и отпад од амбалажа стапи на сила

PPWR стапи на сила на 11 февруари 2025 година, а нејзиниот општ датум на примена е 18 месеци подоцна. По повеќе од две години преговори, долгоочекуваната регулатива сега е официјална, но останува понатамошна работа за разјаснување на клучните аспекти на текстот преку секундарно законодавство.

Регулативата ги ажурира претходните правила за амбалажа, воведувајќи построги правила за промовирање на намалување, повторна употреба и рециклирање на амбалажата низ сите земји-членки. Новата регулатива, исто така, создава можности за хармонизација на правилата за амбалажа – што денес претставува клучна пречка за прекуграничната трговија – иако останува одредена флексибилност.

Новите правила имаат за цел да ги усогласат прописите за амбалажа со принципите на циркуларната економија и хиерархијата на управување со отпадот, минимизирајќи ги количините на создадена амбалажа и отпад, како и намалувајќи ја употребата на примарни суровини. Ова е особено рефлектирано во новите барања за одржливост на целата амбалажа што се пласира на пазарот на ЕУ (состав на амбалажата, можност за рециклирање, рециклирана содржина, компостибилност итн.).

Новите правила имаат за цел да ги усогласат прописите за амбалажа со принципите на циркуларната економија и хиерархијата на управување со отпадот, минимизирајќи ги количините на создадена амбалажа и отпад, како и намалувајќи ја употребата на примарни суровини. Ова е особено рефлектирано во новите барања за одржливост на целата амбалажа што се пласира на пазарот на ЕУ (состав на амбалажата, можност за рециклирање, рециклирана содржина, компостибилност итн.).

Се очекуваат и промени во однос на Проширената одговорност на производителите. Производителите ќе имаат проширена одговорност за амбалажата или амбалажираниот производ што првпат го пласираат на пазарот на земја-членка и ќе мора да се регистрираат во новите национални регистри за EPR за да ги исполнат овие обврски.

Иако оваа регулатива важи за земјите-членки на ЕУ, таа ќе има директно влијание врз регионот на Балканот, каде што многу компании извезуваат производи во Унијата. Прашањето е: дали земјите како Македонија треба уште сега да почнат со усогласување на своите политики за амбалажа? Со оглед на тоа што глобалните трендови сè повеќе се насочуваат кон еко-френдли решенија, домашните производители и извозници треба да размислуваат за одржливи пакувања кои ќе бидат конкурентни на европскиот пазар. Приспособувањето на новите барања не само што ќе го олесни пристапот до европските пазари, туку и ќе придонесе за заштита на животната средина и создавање на поодржлив економски модел во регионот.